KoreaKerst2023.reismee.nl

Busan: gekleurde huisjes en strand

Busan is als tweede stad van Zuid-Korea een veelzijdige en bruisende havenstad. Busan: Een oppervlakte van 436 km2 en telt in 2023 maar liefst 4,6 miljoen inwoners. Nadat we gisteren de bekende en tevens de grootste vismarkt van de wereld hebben bezocht, brengen we vandaag een bezoek aan de wijk Gamcheon Culture Village. Daarna staat het strand Haeundae Beach op het programma.

Tijdens ons ontbijt, vandaag simpel een paar Sultana koekjes en koffie/thee genieten we wederom van het uitzicht en het prachtige weer. Ed richt zich, als goede navigator, op de route richting Gamcheon. Het is buiten maar liefst 10 graden dus in tegenstelling tot Seoel is het lekker lenteweer. Ed besluit dan ook om zijn jas niet mee te nemen en dat blijkt achteraf een goede keus

We nemen de metro (half uurtje) en moeten later overstappen op de bus die ons via allerlei steile weggetjes een stuk omhoog brengt naar het de voormalige achterstandswijk maar nu toeristische Gamcheon.

Gamcheon staat bekend om zijn gelaagde straten: een kronkelig labyrint van steegjes en felgekleurde huizen. De wijk dateert uit de eerste helft van de 20e eeuw en het was vroeger een achterstandswijk die door de overheid is omgetoverd tot een kleurrijke wijk om het toerisme aan te trekken. Kunstenaars vestigden zich hier. Het pastelkleurige doolhof is gebouwd op een steile berghelling en heeft meerdere bijnamen als Korea’s Santorini, de Machu Picchu van Busan of Lego Village.

We maken wat foto’s en concluderen dat deze wijk voornamelijk op toeristen is ingesteld. Als we later wat kronkelpaadjes afdalen zien we dat bewoners kimchi maken en vis drogen.

Na deze ervaring besluiten we om terug te wandelen richting metro en hoewel het strand vanaf hier een uur reizen is, gaan we rechtstreeks met de metro richting strand.

Na een uur komen we aan bij Haeundae Beach waar we ons kunnen vergapen aan de enorm hoge torens die daar zijn gebouwd. We wandelen door een straat richting strand en het is werkelijk adembenemend. Het is een breed strand met fijn zand, zeer schilderachtg en de omliggende gebouwen maken het nog luxueuzer. het is prachtig weer en de wandeling geeft ons een boost om weer even op te laden van alle indrukken.

Daarna nog wat gegeten bij een Subway omdat we een snel broodje wilde. Eigenlijk is dit het eerste Europese voedsel wat we tot ons nemen en ik moet eerlijk bekennen: geef mij maar lekker een bord nasi in de ochtend en een warme oosterse maaltijd tijdens de rest van de dag.

Terug in het hotel hebben wij gebruik gemaakt van de fitness- en zwemfaciliteiten: een hele belevenis en een avontuur op zich. Zeer luxe, veel apparatuur en heel hygienisch. Badmuts in het zwembad verplicht, heerlijke douches, bij de kleedkamers uitgebreide powder rooms (ook voor de mannen!). Je hoeft bijna niets mee te nemen: handdoeken, sportkleding (shirt en broek), kamen en borstels (in magnetron gereinigd), emulsies om je lichaam te verzorgen zijn allemaal beschikbaar. Alleen die badmuts, die moet je kopen voor 10.000 Won.

’s Avonds gegeten in het het BBQ restaurant waar we twee dagen geleden ook hebben gegeten. En het smaakte wederom uitstekend!

Moe maar voldaan liggen we om 21:30 in bed.