KoreaKerst2023.reismee.nl

Sneeuw, Hondae, stadhuis , Myongdong en drukte op Kerstavond

Vroeg wakker en vanaf onze kamer op de 20ste verdieping zien we dat het gesneeuwd heeft. De daken zijn wit, dus ook van de Kathedraal van Seoul waarop we uitkijken, We ontbijten op de 21 verdieping met uitzicht op een wit Seoul. Na een uurtje studeren nemen we de metro naar Hondae, een wijk met vele studenten (Hongik Universiteit) en vele hippe winkeltjes. We verkennen de met sneeuw bedekte straatjes en enkele winkels, maar de meeste zijn dicht tot 12 uur (het is zondag). Rond 13 uur terug in het hotel nemen we een heerlijke cappuccino en rond 15 uur zitten we in een restaurant met een bakplaat op tafel vol varkensvlees en bijgerechten. In de vroege avond verkennen we het stadhuisplein (met schaatsbaan, kerstboom en veel kerstverlichting) en de drukke staatjes van Myongdong. Een gekkenhuis is het, heel veel mensen op straat, veel eettentjes, lange rijen voor restaurants en politie om de stromen mensen in goede banen te leiden. Men heeft hier zeker geleerd van Halloween begin dit jaar! We sluiten de dag af op de kamer, kijken een aflevering van de Crown op Netflix en eindigen de dag met het luisteren naar de kerkklokken van de Kathedraal om 12 uur ‘s nachts. We zien misdienaren en andere gelovigen op het plein bij de Kathedraal, maar gaan niet naar de nachtmis, we draaien ons op één oor.. We zijn benieuwd wat Kerstmis ons gaat brengen….Meer sneeuw en een gevulde kribbe bij de Kathedraal? (Bijdrage Ed)

Ad

Groot verschil met Bennebroek. Na veel regen eventjes de zon. Elke dag zacht, maar veel wind. Nog even, dan beginnen we met het kerstdiner.
Met Robbert erbij vermaken we ons goed.
Een warme groet van ons.